Sivut

sunnuntai 2. joulukuuta 2012

Ihkun evl 2. palkinto ja 3. viikko pennun elämää

Ihku osallistui tänään 2. evl-kokeeseensa Tamskin tallilla ja saldoksi 251p/2. palkinto. Olen niin onnellinen pienestä porosestani! <3. Kiitos tuomari Ralf Björklundille, liikkuri Johanna Nybergille, pääjärkkäri Mimoza Vierikolle, muille järjestäjille ja kanssakisaajille!

Koe sujui hyvässä vireessä.
Paikkaistuminen 10
Paikkamakuu 9 - liikutti tassuja ja haisteli alussa.
Seuraaminen 9 - WOW! Käännökset olivat väljiä ja mä juoksin ilmeisesti hirven lailla uusissa talvipopoissani, mutta koira oli hieno muuten! <3 Evl:n seuraamisesta 9 on mun mielestä sairaan siistiä!
Zetari 9
Luoksari 5 - Käsimerkki pysäytykseen aiheutti jälleen kerran kenguruhyppyjä...
Ruutu 6 - Ihku nousi seisomaan liikkurin kutsumiskäskystä! Jihuuuu! Mä olen saanut todella muutettua sen asenteen tuohon odottamiseen! :)
Ohjattu 9 - Numero on parempi  kuin totuus... Koiralla  ei ollut aikomustakaan mennä merkille, mutta koska se juoksi tarpeeksi läheltä merkkiä, onnistuin pysäyttämään sen 2 m säteen sisäpuolelle...
Metalli 7,5 - Ravas ja osui esteeseen paluussa
Tunnari 8,5 - Koira onnistui pyöräyttään kapulaa paluussa niin, että näytti siltä kuin olisi purrut kapulaa... Vahonkoja sattuu.
Kaket 7,5 - Ihku ei keskittynyt alkuun kunnolla, eikä noussut sitten seisomaan kuin vasta toka käskyllä. Nousi siis ensin istumaan. Mutta koira ei varsinaisesti jumittanut, mistä olin todella onnellinen!!!!

Jesh! Suuria mörköjä on voitettu! Asenne sekä koiralla että mulla alkaa kestää hiljalleen. Nyt vain lisää hyvää treeniä ja maaliskuussa sitten seuraava yritys. :) Pupu! <3

Fredden kolmas viikko meillä on sujunut kivasti. Se kehittyy valtavasti koko ajan  ja koiruuksista on tullut tosi hyvät kaverit! Hieman olen ollut huolissani Fredden voimallisesta reagoinnista saalisärsykkeiden suhteen, mutta olemme pohtineet asiaa Sarin kanssa ja soitin myös Rajamäen Jaanalle ja uskon, että asia saadaan kyllä kuosiin. Toimintasuunnitelmana on ennakointi, niin että vastaehdollistan koiraa kiihdyttäviin tilanteisiin. Lisäksi vahvistan lähellä olo -leikkiä niissä tilanteissa, kun koira painelee ohitseni. Pääosinhan Fredde kulkee n. 1-2 m säteellä takanani, mutta välillä se ohittaa minut ja usein silloin ilmoittelee haukkumalla kokemistaan uhista. Nyt olen pysähtynyt, kun pentu kirmaa ohitseni ja vahvistanut kontaktia, kun se on sitä tarjonnut kääntyen samalla takaisin lähtösuuntaan. Jos Fredde on syöksynyt eteenpäin hälyyttääkseen lauman, olen vain kylmän rauhallisesti lähtenyt palaamaan takaisin ja odottanut, että pörhäkkä pentu on kipittänyt luokseni huomattuaan taustajoukkojen katoamisen. Tätä olen sitten vahvistanut ja olen huomannut heti, että Fredde ei tee enää kahta hälytystä samasta asiasta vaan jää nyt kannoilleni tilannetta tarkkailemaan - ja on siis hiljaa. Asia siis etenee haluamaani suuntaan!

Treenihallien suhteen päätin, että opetan pennulle nyt ensin kunnon kontaktin ja leikin autosta ulostuloon ja siirrymme hiljalleen kohti hallia. En kuitenkaan yritä edes päästä halliin sisään, ennen kuin voin olla varma, että pentu onnistuu sille suunnittelemassani yksinkertaisessa ja lyhyessä tehtävässä. Kiihtymisen torjuntaa siis onnistumisten ja ohjauksen kautta, ei niinkään hillumisen kieltämistä avulla, sillä haluan, että pentu oppii mielentilan säätelyn itse. Jep. Ihanaa, kun tästäkin on nyt toimintasuunnitelma. Kiitos Jaana ajatusten avauksesta!

Kotitreeneissä Fredde on oppinut lisää perusteita. Nyt se osaa jo hieman seistä, istua ja maata ja kaikkiin näihin on otettu myös kestoa ainakin kertaalleen. Perusasento ja seuraamisen paikka alkavat löytyä kivasti. käsi- ja kosketuskeppi-targettia olen vahvistanut, mutta tassutarget on hetken pannassa, jotta saan lelun palautuksen luotettavammaksi. Nythän Fredde ottaa lätkän suuhunsa, jos palkkaan sitä namilla, ja toisaalta lelupalkka ei toimi, sillä penne tuo lelut kuitenkin hiukan nihkeästi. Toki voisin miettiä kaakelin käyttöä kuten näin Elinan tekevän... Leikin sääntöjä ollaan vahvisteltu myös. Nyt Fredde kestää jo kohtuullisesti häiriöpalloa narupalloleikin yhteydessä ja stimuluskontrollin alkeet ta i -leikkiin on aloitettu. Olen myös noudattanut laihaa Ikean råttaa namivaihdolla ja tämän Fredde tuntuu tajuavan. Somaa!

Aloitin viikko sitten työt ja Fredde on oppinut hienosti kotiin jäämisen. Tänään se oli jopa 4 h ihan yksin ilman Ihkua, kun oli tuo koe. Ja hyvin meni. Pentu oli rauhallinen, mutta onnellinen, kun palattiin reissusta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti